Bibliothèque et références

Abbing, Hans. Why Are Artists Poor?: The Exceptional Economy of the Arts. 1 edition. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2004.

Abensour, Corinne, Bruno Auerbach, Dominique Cartellier, Bertrand Legendre, Cécile Rabot, Christian Robin, Gisèle Sapiro, et Hervé Serry. « La diversité culturelle dans la filière du livre ». In Diversité et industries culturelles. L’Harmatttan, 2011.

Agrawal, Ajay, Christian Catalini, et Avi Goldfarb. « Crowdfunding: Social Frictions in the Flat World? », 2013. Working Paper.

———. « Friends, family, and the flat world: The geography of crowdfunding ». NBER Working Paper 16820 (2011).

———. Some Simple Economics of Crowdfunding. Working Paper. National Bureau of Economic Research, 2013.

Ahlers, Gerrit K. C., Douglas J. Cumming, Christina Guenther, et Denis Schweizer. Equity Crowdfunding. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 2013.

Ariely, Dan, et Itamar Simonson. « Buying, Bidding, Playing, or Competing? Value Assessment and Decision Dynamics in Online Auctions ». Journal of Consumer Psychology 13, no 1&2 (2003): 113‑123.

Bacache-Beauvallet, Maya, Marc Bourreau, et François Moreau. « Information Asymmetry and Contracts in the Recorded Music Industry ». Working Paper, 2012.

Bastard, Irène, Marc Bourreau, Sisley Maillard, et François Moreau. « De la visibilité à l’attention : les musiciens sur Internet ». Réseaux n° 175, no 5 (1 novembre 2012): 19‑42.

Becker, Gary S. « A Theory of Social Interactions ». Journal of Political Economics 82 (1974): 1063‑1093.

Becker, Howard S. Les mondes de l’art. Traduit par Jeanne Bouniort. Flammarion, 2006.

Belleflamme, Paul, et Thomas Lambert. Crowdfunding: Some Empirical Findings and Microeconomic Underpinnings. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 15 mai 2014.

Belleflamme, Paul, Thomas Lambert, et Armin Schwienbacher. « Crowdfunding: Tapping the Right Crowd ». Journal of Business Venturing forthcoming (2014).

———. « Individual Crowdfunding Practices ». Venture Capital: An International Journal of Entrepreneurial Finance 15, no 4 (27 mars 2013): 313‑333.

Benhamou, Françoise, et Stéphanie Peltier. « How should cultural diversity be measured? An application using the French publishing industry ». Journal of Cultural Economics 31, no 2 (2007): 85‑107.

Beuscart, Jean-Samuel, et Kevin Mellet. Promouvoir les oeuvres culturelle: usages et efficacité de la publicité dans les filières culturelles. Paris: Ministère de la culture et de la communication, Secrétariat général, Département des études, de la prospective et des statistiques, 2012.

Bomsel, Olivier. L’économie immatérielle: industries et marchés d’expériences. Paris: Gallimard, 2010.

Bounie, David, Bora Eang, et Patrick Waelbroeck. « Marché Internet et réseaux physiques : comparaison des ventes de livres en France ». Revue d’Économie Politique Vol. 120, no 1 (1 février 2010): 141‑162.

Bouquillion, Philippe, et Yolande Combes. Diversité et industries culturelles. Editions L’Harmattan, 2011.

Bouquillion, Philippe, et Jacob Thomas Matthews. Le Web collaboratif mutations des industries de la culture et de la communication. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2010.

Bourreau, Marc, Pinar Dogan, et Sounman Hong. Making Money by Giving It for Free: Radiohead’s Pre-Release Strategy for « In Rainbows ». SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 22 juin 2013.

Bourreau, Marc, François Moreau, et Pierre Senellart. « La diversité culturelle dans l’industrie de la musique enregistrée en France (2003-2008) ». Culture Études, no 5 (2011): 1‑16.

Brousseau, Eric, et Nicolas Curien. Internet and Digital Economics. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2008.

Brynjolfsson, Erik, Yu (Jeffrey) Hu, et Duncan Simester. « Goodbye Pareto Principle, Hello Long Tail: The Effect of Search Costs on the Concentration of Product Sales ». Management Science 57, no 8 (2011): 1373‑1386.

Brynjolfsson, Erik, Yu Jeffrey Hu, et Michael D. Smith. « From niches to riches: Anatomy of the long tail ». Sloan Management Review 47, no 4 (2006): 67‑71.

Brynjolfsson, Erik, Michael D. Smith, et Yu (Jeffrey) Hu. « Consumer surplus in the digital economy: Estimating the value of increased product variety at online booksellers ». Management Science 49, no 11 (2003): 1580‑1596.

Burtch, Gordon, Anindya Ghose, et Sunil Wattal. An Empirical Examination of the Antecedents and Consequences of Contribution Patterns in Crowd-Funded Markets. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 13 avril 2013.

Cassidy, John. « How Fan-Funding is Changing the Face of the Music Finance ». BBC, 12 juillet 2012, sect. Business.

Castrataro, Daniela. « A social history of crowdfunding ». Social Media Week, 12 décembre 2011.

Catarse. « Retrato do Financiamento Coletivo Brasil ». Catarse, 2014 2013.

Caves, Richard E. Creative Industries: Contracts Between Art & Commerce. Harvard University Press, 2000.

Chantepie, Philippe. « Web 2.0 : les économies de l’attention et l’insaisissable internaute-hypertexte ». Esprit Mars/avril, no 3 (1 mars 2009): 107‑127.

Coulangeon, Philippe. Sociologie des pratiques culturelles. Paris: La Découverte, 2010.

De Witt, Nelson. « A Kickstarter’s Guide to Kickstarter – How to successfully fund your creative project », 1 novembre 2012.

Eisenmann, Thomas, Geoffrey Parker, et Marshall W. Van Alstyne. « Strategies for Two-Sided Markets ». Harvard Business Review, 2006.

Elberse, Anita, et Felix Oberholzer-Gee. « Superstars and Underdogs: An Examination of the Long-Tail Phenomenon in Video Sales ». MSI Reports: Working Paper Series 4 (2007): 49‑72.

Ellenoff Grossman & Schole LLP. 2012 Crowdfunding Industry Report. Consulté le 27 février 2014.

Ernst&Young Advisory. 1er panorama des industries culturelles et créatives – Au cœur du rayonnement et de la compétitivité de la France, 2013.

Esquenazi, Jean-Pierre. Sociologie des publics. Paris: la Découverte, 2009.

Farchy, Joëlle, et Heritiana Ranaivoson. « La diversité culturelle : au-delà du consensus, assumer des arbitrages ». Hermes 51 (juin 2008): 53‑57.

Flichy, Patrice. L’imaginaire d’Internet. Paris: Éditions La Découverte, 2001.

Gerber, Elizabeth, Julie Hui, et Pei-Yi Kuo. « Crowdfunding: why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms ». Seattle, Washington, 2012.

Giudici, Giancarlo, Massimiliano Guerini, et Cristina Rossi-Lamastra. « Why Crowdfunding Projects can Succeed: The Role of Proponents’ Individual and Territorial Social Capital ». Working Paper Available at SSRN 2255944, 2013.

Hammond, Robert G. Profit Leak? Pre-Release File Sharing and the Music Industry. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 7 mars 2013.

Herzenstein, Michal, Scott Sonenshein, et Utpal M Dholakia. « Tell Me a Good Story and I May Lend You Money: The Role of Narratives in Peer-to-Peer Lending Decisions ». Journal of Marketing Research 48, no SPL (1 novembre 2011): S138‑S149.

Hildebrand, Thomas, Manju Puri, et Jörg Rocholl. Adverse Incentives in Crowdfunding. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 23 avril 2013.

IFPI. Investing in Music. International Federation of the Phonographic Industry, 2012.

Kappel, Tim. « Ex Ante Crowdfunding and the Recording Industry: A Model for the U.S. » Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review 29 (2009 2008): 375.

Kumar, Anuj, Michael Smith, et Rahul Telang. Information Discovery and the Long Tail of Motion Picture Content. Working Paper, 23 juin 2011.

Kuppuswamy, Venkat, et Barry L. Bayus. Crowdfunding Creative Ideas: The Dynamics of Project Backers in Kickstarter. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 17 mars 2013.

Laurent, Éloi. Économie de la confiance. Paris: la Découverte, 2012.

Le Diberder, Alain, et Philippe Chantepie. Révolution numérique et industries culturelles. Repères. La Découverte, 2010.

Lee, Samuel, et Petra Persson. Financing from Family and Friends. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 1 mai 2013.

Lehner, Othmar M. « Crowdfunding social ventures: a model and research agenda ». Venture Capital (2 mai 2013): 1‑23.

Lucas, Jean-Michel. « Diversité culturelle et économie solidaire :: les nouvelles règles du jeu de la politique culturelle ». Sociologie économique, 1 janvier 2008, 117‑137.

Malin, Éric, et Thierry Pénard. Économie du numérique et de l’Internet. Paris: Vuibert, 2010.

Marom, Dan, et Orly Sade. Are the Life and Death of an Early Stage Venture Indeed in the Power of the Tongue? Lessons from Online Crowdfunding Pitches. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 1 décembre 2013.

Martin, Diane M., et John W. Schouten. « Consumption-Driven Market Emergence ». Journal of Consumer Research 40, no 5 (février 2014): 855‑870.

McDonald, Paul. The Star System: Hollywood’s Production of Popular Identities. London: Wallflower, 2000.

Miège, Bernard. La société conquise par la communication, T. 2 : La communication entre l’industrie et l’espace public. Vol. 2. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2008.

Ministère de la Culture et de la Communication – Observatoire des usages numériques culturels. « Les valeurs de la musique. Valeurs sociale, esthétique et économique ». Ministère de la Culture et de la Communication – Observatoire des usages numériques culturels, 2006.

Mitra, Tanushree, et Eric Gilbert. « The Language that Gets People to Give: Phrases that Predict Success on Kickstarter ». Working Paper, 2014.

Mollick, Ethan. « The dynamics of crowdfunding: An exploratory study ». Journal of Business Venturing, 2014, 1‑16.

Montagne Sabine et Ortiz Horacio, « Sociologie de l’agence financière : enjeux et perspectives Introduction » Introduction, Sociétés contemporaines, 2013/4 n° 92, p. 7-7. DOI : 10.3917/soco.092.0007

Moreau, François, et Stéphanie Peltier. « La diversité culturelle dans l’industrie du livre en France (2003-2007) ». Culture études n°4, no 4 (15 mars 2011): 1‑16.

Nordicity. Crowdfunding in a Canadian Context. Canada Media Fund | Fond des médias du Canada, août 2012.

Oestreicher-Singer, Gal, et Lior Zalmanson. « Content or Community? A Digital Business Strategy for Content Providers in the Social Age ». MIS Quarterly 37, no 2 (juin 2013): 591‑616.

Olson, Mancur. The Logic of Collective Action. Harvard University Press, 1965.

Ordanini, Andrea, Lucia Miceli, Marta Pizzetti, et A. Parasuraman. « Crowd-funding: transforming customers into investors through innovative service platforms ». Journal of Service Management 22, no 4 (2011): 443‑70.

Paris, Thomas, et Jérôme Clément. Quelle diversité face à Hollywood? Cinémaction. C. Corlet, 2002.

Perriault, Jacques, et Pierre Schaeffer. La logique de l’usage: essai sur les machines à communiquer. Paris: l’Harmattan, 2008.

Pine, B. Joseph, Gilmore, James H. The Experience Economy. Boston, Mass: Harvard Business Review Press, 2011.

Rallet, Alain, et Fabrice Rochelandet. « Financement participatif et valorisation des biens culturels : vers plus de diversité culturelle? » IRCAV / Institut National d’Histoire de l’Art, 2013.

Rosen, Sherwin. « The Economics of Superstars ». The American Economic Review 71, no 5 (décembre 1981): 845‑858.

Schwienbacher, Armin, et Benjamin Larralde. « Crowdfunding of Small Entrepreneurial Ventures ». In Handbook of Entrepreneurial Finance. Rochester, NY: Oxford University Press, 2010.

Steinberg, Don. The Kickstarter Handbook: Real-Life Success Stories of Artists, Inventors, and Entrepreneurs. Original edition. Philadelphia: Quirk Books, 2012.

The White House. « President Obama To Sign Jumpstart Our Business Startups (JOBS) Act | The White House », 5 avril 2012.

Throsby, David. « Artists as Workers ». In Cultural Economics, édité par Ruth Towse et Prof Dr Abdul Khakee, 201‑208. Springer Berlin Heidelberg, 1992.

———. « Economic analysis of artists’ behaviour: some current issues ». Revue d’économie politique Vol. 120, no 1 (2010): 47‑56.

———. Economics and Culture. Cambridge University Press, 2001.

———. « Modelling the cultural industries ». International Journal of Cultural Policy 14, no 3 (2008): 217‑232. doi:10.1080/10286630802281772.

Ward, Chris, et Vandana Ramachandran. « Crowdfunding the Next Hit: Microfunding Online Experience Goods ». University of Massachusetts Amherst, 2010.

Wortham, Jenna. « Success of Crowdfunding Puts Pressure on Entrepreneurs ». The New York Times, 17 septembre 2012, sect. Technology.

Zhang, Juanjuan, et Peng Liu. Rational Herding in Microloan Markets: Online Appendix. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 1 mai 2012.

Zvilichovsky, David, Yael Inbar, et Ohad Barzilay. Playing Both Sides of the Market: Success and Reciprocity on Crowdfunding Platforms. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network, 15 décembre 2013.

Publicités
Cet article, publié dans Sem categoria, est tagué , , , , , , , , , , , , . Ajoutez ce permalien à vos favoris.